Ekonomi ve iş dünyasında yaşanan son olaylar şöyle;
FIAT Marka Direktörü Altan Aytaç, otomobil satışlarında şu anda sıralamada FIAT olarak ikinci olduklarını, toplam satış anlamında yine yüksek adetleri muhafaza ettiklerini belirterek, onuncu yılındaki Egea’nın son yıllarda artan temposuyla toplam satışının 700 bini geçtiğini bildirdi.
Aytaç, basın mensuplarıyla bir araya geldiği toplantıda, markanın 2025 performansı ve bu yıla ilişkin öngörülerini paylaştı.
Pazarın geçen yılın yüzde 9-10 üzerinde seyrettiğini ve ekim sonunda pazarın 1 milyonu göreceğini ifade eden Aytaç, “Bu gidişat aslında geçen senenin üzerinde bir pazara da işaret ediyor. Şu anda yüzde 9 olması, son 3 ayı da bizim tahminlerimizden bakarsak, toplam pazarın yine 1 milyon 350 bin ile 1 milyon 400 bin aralığına geleceğini tahmin ediyoruz.” ifadelerini kullandı.
Aytaç, hafif ticari araç pazarının da yüzde 20-21 nispetinde seyrettiğini belirterek, “Orada oldukça dev bir değişiklik yok, oyuncular giriyor çıkıyor ama neticede Ülkemiz’nin hafif ticari araç potansiyeli, toplam pazara paralel yine kuvvetli olarak sürüyor.” aktardı.
Pazarda 9 dönem sonuçlarının adet bazında 900 bin civarında olduğunu dile getiren Aytaç, markaya bakıldığında 82 binin üzerinde satış yaptıklarını kaydetti.
Aytaç, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bunun yaklaşık 53 bin adedi ki çoğu da Egea, Egea’dan da biraz daha bahsedeceğim, pazar payı olarak da yüzde 9’lar seviyesinde bir pazar payımız var. Eylülde yüzde 10’a yakın bir pazar payı yaptık. Sene içinde araç gelişlerinden, üretim programlarından çeşitli iniş çıkışlardan etkilendik ama artan rekabet ortamında da kuvvetli adet yapan marka, lider marka pozisyonumuzu da korumaya çalışıyoruz. Ülkemiz pazarında 9 dönem neticeleri sonucunda ikinci sıradayız.”
– “Satılan yaklaşık 7 milyon aracın 1 milyonu FIAT markalı”
FIAT Marka Direktörü Aytaç, FIAT’ın son 6 yılda toplam satışlarda liderliği bırakmadığını vurgulayarak, otomobil satışlarında lider oldukları yılları anımsattı.
Aytaç, Egea modelinin Ülkemiz’nin en oldukça tercih edilen modeli olduğunu anlatarak, “Şu andaki sıralamada FIAT olarak ikinciyiz ama toplam satış anlamında yine yüksek adetleri muhafaza ediyoruz. Şöyle bir geriye baktığımızda Egea 10’uncu yılında. Son yıllarda özellikle artan temposuyla birlikte Egea’nın toplam satışı 700 bini geçti. Toplam FIAT markası olarak da bakarsak, Ülkemiz otomobil pazarı, 2018-2019’da aşağı doğru eğim yaptı, 400 binli, 600 binli rakamlara geldik, ondan ardından hep 1 milyon nispetinde gittik.” diye konuştu.
2018’den bu yana ülkede 7 milyona yakın araç satıldığını kaydeden Aytaç, bunun yaklaşık 1 milyona yakınının FIAT markalı olduğunu ve bunun da FIAT’ın yüksek adet ve gücünü devam ettirdiğini belirtti.
Aytaç, son 10 yılı damga vuran modellerden birinin Egea olduğuna işaret ederek, şöyle devam etti:
“Brezilya ve İtalya ile birlikte markanın ana vatanı dedikleri yani FIAT’ın en dev 3 pazarından birisi Ülkemiz. Bunu sürdürüyoruz. Model model baktığımızda özellikle ticari araçta, Scudo ve Doblo’da diğer pazarlara göre en oldukça satış yapan Ülkemiz pazarı. Yani bütün ülkelerden daha fazla, Doblo’da ve Scudo’da bu liderliği sürdürüyoruz. Önümüzdeki dönem içerisinde yine aynı şekilde FIAT, ileriye dönük baktığımızda yenilenen yüzüyle marka açıkçası sadece Ülkemiz’de değil, tüm dünyada kritik bir değişimin arifesinde. Yine yüksek adetleri hedefleyecek, B segmentinde daha kuvvetli olacak, burada da Ülkemiz pazarının önemi aynı şekilde devam edecek.”
– “Sene sonuna kadar Egea’nın üretimi sürecek, üretimin devamı adına faaliyet yürütüyoruz”
Altan Aytaç, en oldukça merak edilen konulardan birisinin de Egea’nın üretiminin gelecek sene de devam edip etmeyeceği konusu olduğuna dikkati çekerek, şu anda sene sonuna kadar Egea’nın üretiminin süreceğini, üretiminin devamı adına belli bir faaliyet yürüttüklerini belirtti.
Çalışmalarda son noktalara geldiklerini ama kesin neticeyi açıklayabilmeleri adına biraz daha zamana ihtiyaçları olduğunu ifade eden Aytaç, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Sürecin olumlu gittiğini, Egea’nın üretiminin devamı adına de kritik bir faaliyet olduğunu söyleyebilirim. Yine kendi fabrikamızda üretim tabii. Zaten sorulan da ağırlıklı olarak oydu, ‘üretimi devam edecek mi, etmeyecek mi?’ diye. Epeydir bu konuda bir faaliyet var ama açıklama aşaması adına evvel faaliyet analizlerinin tamamlanması gerekiyor. Daha ardından ortakların nihai karar vermesi, ardından da iletişimi yönetmeniz gerekiyor. Onun adına şu anda açıklayabilir pozisyonda değiliz ama amacımız o.
O yönde çalışmaya devam ediyoruz, dolayısıyla Egea Türk otomotiv tarihini, aynı zamanda Tofaş’ın da 50 küsur senedir tam olgunluk eseri diye başlamıştık, ‘iyi bir otomobil aynı zamanda ulaşılabilir olmalı’ sloganıyla başlamıştık. 10 sene evvel biz Egea lansmanı yaptığımızda ekim ayıydı, tam 10 sene olmuş neredeyse. Egea’nın bizim adına önemi, sadece adet manasında değil, tüketici beğenisi, dayanıklılık, müşteri memnuniyeti, ikinci eli, hepsini koyduğunuzda oldukça özel bir model olarak sürüyor.”
– “Gelecek seneden itibaren Doblo’nun tekrar yerli üretimi başlayacak”
FIAT Marka Direktörü Aytaç, otomobil tarafında Egea dışında, Fiat 500, Fiat 600 ve Topolino’nun satışlarına devam ettiklerini belirtti.
Aytaç, “Özellikle lansmandan ardından 600’de oldukça fazla ürünümüz olmadı ama lansmandan ardından araç getirdikçe 600’lerin de hepsini satışa döndürdük. Topolino’da dahi aylık 100 adede varan bir satışımız var, dolayısıyla o da iyi gidiyor. Burada Egea kadar değil tabii otomobile baktığımızda, daha sınırlı bir katkısı var. Satışa sunacağımız Grande Panda da Fiat otomobil ailesi adına kritik bir ivme sağlayacaktır.” diye konuştu.
Doblo’nun özellikle yerli üretimin başladığı lansmanından bu yana, Ülkemiz pazarı adına bir nevi kendi sınıfına da adını veren fenomen bir model olduğunu ifade eden Aytaç, Doblo’yu 2023’ün ortasından itibaren ithal ettiklerini belirtti.
Aytaç, şunları kaydetti:
“Yakın zamanda açıkladığımız benzeri gelecek seneden itibaren de Doblo’nun tekrar yerli üretimi başlayacak. Bu seneki performansına baktığımızda, 9 ayda 16 bin adedin üzerinde, 17 bine yakın bir satış adedi var. Gelecek sene, ikinci yarısı olarak belirtiyoruz, tam dönem söylemiyoruz şu anda. İkinci yarısından itibaren dedik ama ağustos kapanışından ardından da düşünebiliriz. Doblo’nun satışları bu sene, geçen seneye göre oldukça daha yukarıda. Ürün akışını sağladığımız zaman zaten Doblo’nun Ülkemiz’deki performansını biliyoruz.”
Kuvvetli de bir rekabet ortamı olduğuna işaret eden Aytaç, bu sene özellikle çarpıcı noktalardan birini Scudo ve Ducato’da da göreceklerini, van satışında, kargo satışında kendi sınıfında lider FIAT ürünleri olduğunu aktardı.
Aytaç, “Doblo da aynı şekilde, Doblo Cargo… Kargo satışları içerisinde, kombi ve kargo olarak ikiye ayırıyoruz, kargo satışlarında liderliği yakalamış durumda 9 ayın sonunda. Bu senenin temposu ve sene sonu hedeflerimizi düşündüğümüzde Doblo’nun satışları, yerli üretim yaptığımız dönemdekileri yakalar diye düşünüyoruz. Yani ürün devamlılığında da bir sıkıntı yaşamazsak ki şu an yaşamayacağız benzeri görünüyor, şu andaki planlamamız iyi, yerli üretim yaptığımız 2022, 2023’teki performansıyla beraber gidiyor.” diye konuştu.