• info@afyonfirmarehberi.com.tr
  • +90 (551) 344 24 40

HABER DETAYI

29 Ağustos 2025 08:06

Ticaret rekorları “demir ağlarla” gelişecek

Sektörden alınan son haberlere göre;

Ülkemiz, birbiri ardına ihracat rekorlarına imza atarken yakın dönemde devreye alınacak sınır ötesi demir yolu hatlarının bu başarıyı daha üst seviyelere taşıması hedefleniyor.

Ülkemiz’nin demir yolu serüveni 23 Eylül 1856’da 130 kilometrelik İzmir-Aydın hattına verilen imtiyazla start aldı.

Yıllar içinde ülkenin dört bir yanında gerçekleştirilen hatlarla birlikte demir yolu, yük ve yolcu taşımacılığında kritik bir alternatif oldu.

Son 23 yılda yaklaşık 3 bin kilometre taze hat ilave edilirken 2024 sonu itibarıyla ülkenin toplam demir yolu ağı 13 bin 919 kilometreye ulaştı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da Ahlat’taki Cumhurbaşkanlığı Kabine Toplantısı’nın ardından millete seslenişinde, son 23 yılda demir yollarına 64 milyar dolar yatırım yapıldığına dikkati çekerek, hedefin demir yolu ağını 2028’de 17 bin 500 kilometreye, 2053’te ise 28 bin 600 kilometreye çıkarmak olduğunu ifade etti.

Demir yoluyla ihracat, hem sınır kapılarından hem de limanlara demir yolu bağlantısıyla kombine şekilde gerçekleştiriliyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu da geçen sene demir yolu ile yaklaşık 7 milyon tonluk ihracat yapıldığını bildirmişti. Uraloğlu, Ülkemiz’de geçen sene sınır kapılarından 2 milyon 104 bin ton, liman bağlantılı 4 milyon 562 bin ton olmak üzere demir yoluyla 6 milyon 666 bin ton ihracat taşıması yapıldığı bilgisini verdi.

– Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Hattı taşımacılıkta stratejik önemde

Ülkemiz, Edirne üzerinden Avrupa, Van üzerinden İran ve Bakü-Tiflis-Kars Hattı ile Orta Asya’ya demir yoluyla direkt ihracat yapıyor.

Ülkemiz’nin yurt dışına açılan “demir” kapılarından Bakü-Tiflis-Kars Hattı demir yollarındaki en dev projelerinden biri olarak 2017 yılında işletmeye açıldı.

Azerbaycan’ın başkenti Bakü’den başlayıp Gürcistan’ın Tiflis ve Ahılkelek şehirlerinden geçerek Kars’a uzanan 829 kilometrelik demir yolu hattı sayesinde Avrupa ile Çin arasında yük taşımacılığı kesintisiz şekilde sürdürülüyor.

Bakü-Tiflis-Kars Hattı bağlantısı ile Ülkemiz’den, Gürcistan, Azerbaycan, Rusya, Hazar Denizi geçişi ile Orta Asya ülkeleri ve Çin’e doğrudan demir yolu ile yük taşımacılığı yapılabiliyor.

Bu hat, Orta Koridor üzerinden gerçekleştirilen yük taşımacılığıyla Ülkemiz’nin ticaretine de dev katkıda bulunuyor. Yılın ilk 7 ayında hat üzerinden 250 bin ton yük taşındı.

Ülkemiz’nin ihracat rakamlarını her sene geliştirmesine demir yolları da katkı sağlarken taze projelerle bu rekorların artırılması hedefleniyor. Bu kapsamda var olan hatlara yenilerini eklemek adına çalışmalar sürüyor.

– Sıradaki hedef Zengezur Koridoru

Zengezur Koridoru, Orta Asya, Hazar Bölgesi, Azerbaycan ve Ermenistan’ı Ülkemiz’ye bağlayan sosyoekonomik, jeopolitik ve jeostratejik bir güzergah olarak öne çıkıyor. Ülkemiz, Orta Koridor’un da kritik bir parçası olacak hat adına çalışmalara start aldı.

Bu kapsamda, “Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Hattı”nın temeli geçen hafta atıldı.

Yılda 5,5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak bu hat, 224 kilometre uzunluğunda inşa edilecek ve bir anlamda Kars ile Nahçıvan arasında köprü olacak.

Orta Koridor’un tamamlayıcı unsuru olan Zengezur Koridoru ve Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Projesi ile bu hattın kapasitesi ve etkinliği daha da artırılacak.

Koridorun, Ülkemiz, Azerbaycan ve Ermenistan arasında ekonomik işbirliğini güçlendirmesi, bölgesel barışı pekiştirmesi ve Güney Kafkasya’da ekonomik işbirliğini artırarak sınırların açılmasını ve diplomatik ilişkilerin normalleşmesini hızlandırması öngörülüyor.

– Kalkınma Yolu ile Avrupa ve Orta Doğu birleşecek

Kalkınma Yolu ise Irak’ın Basra Körfezi’ndeki Fav Limanı’ndan başlayıp 1200 kilometre ile Ülkemiz’ye bağlanan ulaştırma projesi olarak yapılıyor.

Ülkemiz’de Ovaköy’e, oradan da Kapıkule’ye kadar giden ve üç denize de bağlantısı olacak koridorla demir yolu ve kara yolu ile Orta Doğu’nun Avrupa’ya ulaşımı kısalacak.

Süveyş Kanalı’ndan ulaşıma göre daha uygun maliyetli ve kısa mesafeli olacak koridor, doğu-batı yönündeki koridorları kuzey-güney yönünde bağlamış olacak.

“Taze İpek Yolu” olarak nitelendirilen Kalkınma Yolu ile Ülkemiz’nin ekonomik ve jeopolitik statüsü daha da güçlenecek.

Basra Körfezi’nden Ülkemiz sınırlarına kadar uzanacak demir yolunun Ülkemiz’deki bağlantısı adına Ovaköy-Nusaybin hattında 127 kilometre demir yolu inşa edilecek.

Kalkınma Yolu’nda Ülkemiz tarafında toplamda 727 kilometre demir yolu Irak tarafının ise 1200 kilometrelik otoban ve demir yolu hattı yapması planlanıyor.

Mevcutlarla birlikte taze hatların, ihracat rekorlarına da katkı yapması öngörülüyor. Ülkemiz’nin temmuz sonu itibarıyla yıllıklandırılmış ihracatı 269,5 milyar dolara ulaştı. Bu tutar, Cumhuriyet tarihi rekoru olarak kayıtlara geçti. Orta Vadeli Program’da Ülkemiz’nin ihracatının bu sene sonu itibarıyla 279,6 milyar dolara çıkması hedefleniyor.

HABERE YORUM YAP

HABERE YAPILAN YORUMLAR

Hiç yorum yapılmamış.